Jak przygotować się do pierwszej wizyty u fizjoterapeuty ?

Pierwsza wizyta w gabinecie terapeutycznym jest bardzo ważnym spotkaniem i warto się do niej dobrze przygotować, aby przebiegła sprawnie i bezstresowo. Różni się ona od kolejnych spotkań kilkoma kluczowymi rzeczami.

Wskazówki przed pierwszą wizytą:

* proszę o punktualność – każda minuta skutkuje że, terapeuta musi pracować w pośpiechu, dla dokładności badania i diagnostyki nie jest to wskazane:);

* do badania i terapii zalecam wygodny strój (spodenki i koszulka) oraz niekrępującą bieliznę, badanie zazwyczaj przeprowadzam w bieliźnie (również rehabilitacja stomatologiczna);

* jeżeli jest to możliwe w dniu wizyty nie zażywaj leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych lub rozluźniających – takie leki powodują zmnijeszenie lub zniesienie dolegliwości bólowych, może to fałszować objawy i utrudniać postawienie dobrej diagnozy;

* jeżeli jesteś po operacji, urazie, chorobie lub jesteś po przeprowadzeniu badań obrazowych ( RTG,USG, MR, TK,itp.) weź ze sobą całą dokumentację medyczną, którą posiadasz;

* bezpośrednio przed wizytą proszę unikać spożywania obfitych posiłków;

* jeżeli sie stresujesz – zrób sobie notatkę- poświęć chwilę na przypomnienie sobie historii Twoich dolegliwości; od kiedy boli, jaki był czynnik sprawczy, czy i jak ból zmieniał się w trakcie jego trwania, czy wcześniej miałeś inne lub podobne dolegliwości, które ruchy i czynności nasilają Twój problem, a które go zmniejszają. Może przed kilkoma tygodniami/miesiącami były bóle w innych miejscach niż dzisiejszy? Odpowiedzi na takie pytania będą bardzo istotne w trakcie wywiadu na pierwszej wizycie;

* jeżeli z jakichkolwiek powodów nie możesz odbyć wizyty, zadzwoń w celu odwołania spotkania i umówienia się na inny termin;

* jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości skontaktuj się ze mną telefonicznie, lub przez e-maila.

Mam nadzieje, że te wskazówki pozwolą Wam w tym, aby wizyta przebiegła sprawnie, bez zbędnego stresu, a problem z którym przyszliście zostanie szybko rozwiązany:)

Pierwsza wizyta składa się z czterech etapów i trwa około 90 minut. Każda kolejna sesja liczy około 60minut. : 1234 + obrazki

1. WYWIAD – Przeprowadzam z pacjentem szczegółowy wywiad medyczny. Zadaje wiele pytań, które mają na celu postawienie wstępnej diagnozy. Wywiad zawiera również informacje o wcześniejszej historii medycznej pacjenta. Bardzo ważne są informacje czy pacjent odbył w przeszłości jakieś urazy, operacje, choroby. Istotny jest charakter pracy wykonywanej przez pacjenta, który może mieć wpływ na jego dolegliwości bólowe. Dzięki takim informacjom mogę określić rzeczywisty obraz stanu zdrowia pacjenta.

2. BADANIE – Po zebraniu wywiadu przeprowadzam badanie ogólnej postawy ciała. Oceniam wizualnie pacjenta oraz obserwuje sylwetkę we wszystkich trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poprzecznej. Następnie oceniam punkty kostne oraz tkankę miękką. Przeprowadzam szereg testów w pozycji stojącej, siedzącej i leżącej, które pozwalają ocenić napięcie układu mięśniowo-więzadłowego, oraz zakres ruchów kręgosłupa i stawów obwodowych. Po zakończeniu badania pacjent może być poproszony o wykonanie badań dodatkowych (np. RTG, MR, USG).

3. DIAGNOZA- Po zebraniu pełnego wywiadu oraz przeanalizowaniu wyników testów ruchowych i palpacji stawiana jest hipotetycznie diagnoza. Informuję pacjenta skąd pojawiła się jego dolegliwość bólowa oraz co może być jej przyczyną. Jeśli ustalenie diagnozy jest niemożliwe lub wykracza ona ponad moją wiedzę i kompetencje, odsyłam pacjenta do lekarza specjalisty w celu dalszej diagnostyki (RTG, USG, RM, badania krwi itp.) i umawiamy dalsze kroki w zależności od indywidualnych potrzeb.

4. WSTĘP DO TERAPII- Po ustaleniu prawdopodobnej diagnozy przechodzimy do krótkiej terapii, ze względów czasowych. Na kolejnych spotkaniach nie będzie już tak obszernego wywiadu i badania, więc czas w pełni będzie poświęcony na terapię. W celu bardziej szczegółowego ustalenia dokładnej przyczyny dolegliwości mogę wykonywac podczas terapii jeszcze kilka krótkich i nie wymagających czasowo testów.

Terapia indywidualna trwa szacunkowo około 60 minut, może byc skrócona lub wydłużona przez terapeutę, zależnie od samopoczucia i reakcji pacjenta w danym dniu oraz doboru wykorzystywanej metody w terapii.

* Reakcje, które mogą wystąpić po wykonaniu terapii:

Po terapii mogą występować różne reakcje pozabiegowe, które mogą utrzymywać się przez 48-72 godziny. Najczęstsze reakcje na przeprowadzone leczenie to odruchowe procesy zainicjowane zabiegiem terapii manualnej. Mogą to być:

* znaczna poprawa już w trakcie pierwszego zabiegu i stopniowe ustępowanie resztek bólu;

* pierwsze godziny po zabiegu – najczęściej do zaśnięcia – wyraźna poprawa. Po przebudzeniu częściowe pogorszenie tzn. nie na 100% początkowych dolegliwości. W następnych godzinach stopniowe polepszanie się stanu;

* tuż po zabiegu poprawa, następnego dnia poczucie rozbicia oraz liczne dolegliwości o zmieniającym się charakterze. Właściwa poprawa po 2-3 dobach od zabiegu;

* słaby efekt tuż po zabiegu, ale stopniowe ustępowanie dolegliwości w ciągu następnych kilku dni;

* Po kilkugodzinnej czasem kilkudniowej, spektakularnej poprawie pełny nawrót dolegliwości – jest to sytuacja niezbędnie wymagająca „poprawkowego” zabiegu;

* w rzadkich przypadkach może dojść do pogorszenia się stanu pacjenta do stopnia gorszego niż był przed zabiegiem- zalecany niezbędny kontakt z terapeutą! Sytuacja pogorszenia nie jest spowodowana prawdziwym uszkodzeniem pacjenta, lecz rozstrojeniem się któregoś z układów regulacyjnych. W przypadkach takich wystarczy przeważnie uspokoić dany układ regulacyjny. W stanie kryzysu teraputa można uchwycić mechanizm zaburzenia i co za tym idzie ustalić właściwą strategię leczenia;

Jeśli do 3 dni nie nastąpi ustąpienie dolegliwości najczęściej wymagany jest kolejny zabieg, o innym charakterze niż pierwszy.