Featured

Pinopresura- czyli jak wyleczyć gwoździem.

Kiedy twój fizjoterapeuta sięga po gwoździe to wiedz że coś się dzieje 😉

A tak na poważnie dzisiejszy wpis postanowiłem poświęcić metodzie która ostatnimi czasy zawładnęła sercem wielu spośród terapeutów w tym także i moim.
Mowa oczywiście o Pinopresurze, osławionej już niemal metodzie autorstwa dr. Radosława Składowskiego.

Gdzie sięgają korzenie ?

Pomimo iż „Pinopresura”, jest metodą innowacyjną sama w sobie powstała w inspiracji połączenia akupunktury, akupresury refleksoterapii oraz terapii manualnej w szerokim tego pojęcia znaczeniu.

Jak to działa ?

Jest metodą całkowicie nieinwazyjną wykorzystującą w swoim działaniu mechanizm odruchowy nakierowany na pobudzanie procesów samo regeneracyjnych. Wykorzystuje sterylne, specjalistyczne narzędzia za pomocą których bodźcuje się określone obszary na ciele pobudzając tym samym odpowiadające im ośrodki w mózgu. W wyniku reakcji odruchowej następuje zmniejszenie napięcia bodźcowanych obszarów jak również zapoczątkowanie globalnych mechanizmów regulacyjnych organizmu.

Czym była by jednak Pinopresura bez swoich narzędzi

Piny 😉 Synonim Bólu, śmiechu, łez, ulgi i wielu innych.

Kto choć raz miał do czynienia ten wie że kontakt z nimi nie zawsze idzie w parze z przyjemnością. Potrafimy im jednak sporo wybaczyć gdyż to jaką robotę potrafią wykonać rekompensuję wszelkie nieprzyjemności z ich strony.
Bodziec w punkty biologicznie czynne na skórze wywołuje procesy neurofizjologiczne w receptorach.
Te z kolei przekazują informacje dalej która finalnie za pośrednictwem układu nerwowego zapoczątkowuje procesy naprawcze.

Katy

Na pozór odstraszające w odczuciach z reguły przyjemniejsze od swoich kolegów.
Doskonale rozprawiają się z wszelakimi ograniczeniami narządu ruchu pochodzenia więzadłowego czy też mieśniowo-powięziowego.

To co charakterystyczne w „Pinopresurze“, to system diagnostyki bazujący często na typologizacji pacjentów.Mamy tu do czynienia z podziałem pacjentów według skali pięciu żywiołów:

• Ziemia
  • Woda
  • Ogień
  • Powietrze
  • Eter

Każdemu z żywiołów przypisuje się pewne indywidualne cechy takie jak budowa ciała, reakcja na ból czy zachowanie.
Uproszczenie to pozwala dobrać najskuteczniejsze leczenie dla danego typu pacjenta.

Zastosowanie Pinopresury

Mówiąc o możliwościach Pinopresury można by się rozwodzić bez końca a to dlatego iż metoda znajduje swoje zastosowanie w większości niemal schorzeń.
Szczególną skutecznością wykazuje w ortopedii i neurologii zwłaszcza w tej drugiej dając wyraźną poprawę w takich schorzeniach jak:

• stwardnienie rozsiane
  • parkinsonizm
  • polineuropatię
  • zaburzenia psychologiczne, nerwicowe
  • psychosomatyczne
  • itp

Warto wspomnieć również o jej skuteczność w poprawie funkcjonowania narządów wewnętrznych oraz regulacji układu hormonalnego.

Tym kończymy dzisiejszy temat Pinopresury a dla tych którzy czują niedosyt w temacie z gwoździami zachęcam po sięgnięcie do Klawiterapii dr. Ferdynanda Barbasiewicza.

Dzięki za uwagę i do zobaczenia w następnym temacie

Cześć 😉
Jarek Bures

Wpis stworzony na podstawie Klawiterapii- dr. F. Barbasiewicz oraz Skryptu Pinopresura wg. dr. Radosław Składowki.

Co gryzie staw skroniowo żuchwowy ?

Każdy dobrze wie że gdy boli kolano czy nadgarstek należy udać się do po pomoc do specjalisty.

Są jednak obszary w naszym ciele które pracują równie ciężko a na pewno częściej niż ww. stawy. Jak już sam tytuł wskazuje mowa oczywiście o stawach skroniowo-żuchwowych.

Na początek kilka objawów które wskazywać mogą na problem w obrębie SSŻ (stawu skroniowo żuchwowego) :

• trzaski i trzeszczenie w trakcie otwierania i zamykania ust
  • niesymetryczne ustawienie kącików ust, oczu oraz płatków uszu
  • nieprawidłowy tor ruchu żuchwy podczas poruszania
  • bóle mięśni głowy i karku
  • szumy i bóle ucha
  • uczucie ucisku odczuwane za oczami
  • bóle odczuwane podczas żucia, mielenia, rozgryzania twardych pokarmów
  • trudności przy otwieraniu ust

PS. Pora na szybki test 🙂

Oby ocenić czy twój rozstaw żuchwy jest w normie złóż teraz trzy swoje palce
od 2-ego do
4-ego a następnie pionowo spróbuj wsunąć je do ust.

Jeśli ci się udało i nie musiałeś wzywać pomocy do ich wyjęcia zdałeś test 🙂

Staw to jednak tylko zawias który sam w sobie nie wykona żadnego ruchu dlatego tak jak i w przypadku pozostałych tak i tutaj zwrócić uwagę należy na struktury go zaopatrujące. Myślenie o zaburzeniach czynności aparatu żucia byłoby niepełne gdyby wziąć tylko pod uwagę struktury bezpośrednio go zaopatrujące. Ze względu na wyjątkową czułości SSŻ w reagowaniu na nawet drobne zaburzenia konieczne jest zwrócenie uwagi na funkcję całego organizmu.

Czy zatem wpływ aparatu żucia ma znaczenie w równowadze ciała ?

Mięśnie obszaru twarzo-czaszki bogate są w liczne wrzeciona nerowo-mięśniowe dzięki czemu stają się bardziej podatne na różnego rodzaju bodźce, szczególnie te o charakterze emocjonalnym czy mechanicznym.

Jeśli dojdzie do nierównowagi w obrębie jednej ze stron czaszki zaburzy to jej ustawienie w przestrzeni co wpłynie na położenie narządów zmysłów jak np. oczy. Ponieważ organizm dąży do równowagi zmuszony jest skorygować ustawienie reszty ciała powodując tym samym kolejne kompensacje prowadzące ostatecznie do zmiany postawy. Jak już dalej można sie domyśleć z czasem powodować to będzie rozmaite problemy bólowe w różnych zakątkach ciała w zależności od ich podatności na przeciążenia.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy tworzo-czaszka ma silną tendencję do reakcji na wzorce emocjonalne wynikające chociażby ze stresu. Najbardziej charakterystycznym dla tego obszaru wzorcem będzie tzw. zespół „OJCA TYRANA”.

Typ wzorca mogący wystąpić szczególnie u osób których własne poglądy czy opinie są z góry odrzucane i przytłaczane przez dominującą jednostkę, szczególnie często członka rodziny. Wbrew nazwie może nią być każdy i nie koniecznie przysłowiowy ojciec. Tego typu przemoc psychiczna w wyniku bezradności tłumiona jest poprzez „zamykanie w sobie”, czemu często towarzyszy zaciskanie zębów.

Wśród objawów jakie mogą wystąpić w tego typu wzorcu wymienić należy:

• bóle zębów, szczęki, twarzy
  • cierpnięcie języka
  • suchość oraz uczucie kłębu w gardle
  • bóle głowy, oczu, uszu
  • czasem sny o zębach

Czasem warto zatem zastanowić się czy nasze nawracające dolegliwości nie wiążą się

z nadmierną reakcją stresową.

Szerzej o samym stresie i jego wpływie zajmiemy się innym razem a dziś pozostawiam was z szerszą mam nadzieje świadomością o znaczeniu SSŻ.

Pozdro i do następnego 🙂

Redukcja bólu w 10 sekund!? Akupunktura dr. Tana.

Na wstępnie wyobraźmy sobie sytuację w której trafiacie do fizjoterapeuty, przykładowo z bólem kolana. Po przeprowadzonym wywiadzie i badaniu z zaciekawieniem i pewną dozą podejrzliwości w oczach, patrzycie jak wbija on igły w okolice waszego łokcia.

Mija kilka sekund, po czym zostajecie poproszeni o ocenę bólu. I w tym właśnie momencie uświadamiacie sobie że ból zniknął ! bądź znacznie się zmniejszył.

W głowie zaczyna rodzic się pytania: Ale jak.. !?, dlaczego ?

Mając na uwadze Twoją dociekliwość postaram się w tym materiale przybliżyć w przystępny sposób to czym jest Akupunktura dr. Tana, w jakich dolegliwościach jest zalecana i w czym tak naprawdę leży jej niebywała skuteczność.

Mówiąc o metodzie akupunktury dystalnej nie sposób nie wspomnieć o Dr. Richardzie Teh-Fu Tan’ie jako osobie, która upowszechniła oraz znacznie uprościła metodę balansowania samej w sobie wywodzącej się z klasycznej akupunktury TCM.

Przejdźmy teraz do tego co ciekawsze czyli tego jak tak naprawdę działa metoda dr.Tana. Aby dogłębnie zrozumieć dlaczego aplikacja igieł w dane części ciała wpływa na inne często znacznie oddalone (dobrym przykładem będzie tutaj wcześniej wspomniane kolano oraz łokieć ), musielibyśmy cofnąć się do stanu gdzie jako istoty ludzkie byliśmy dopiero w pierwszych tygodniach rozwoju w łonie matki. Czytanie tego było by jednak zbyt nudne, wystarczy więc powiedzieć iż leczenie w metodzie równoważenia obejmuje wykorzystanie podobieństw anatomicznych w dystalnych (odległych) projekcjach ciała, które w danej sytuacji znalazły się w stanie patologii. Poprzez aplikacje igieł w danych punktach za pomocą przewodnictwa nerwowego dochodzi do wyzwolenia naturalnych substancji przeciwbólowych w naszym organizmie tzw. Opioidów, mechanizm ten powoduje redukcje bólu zwykle już po upływie około 10 sekund.

W następnej kolejności w regionie objętym stanem bólowym rozszerzeniu ulegają naczynia krwionośne co powoduje odżywienie struktur i pobudzenie procesów samo regeneracyjnych. Proces ten da się bardzo łatwo zaobserwować za pomocą kamer termowizyjnych, na których w ciągu kilku sekund od aplikacji igły obserwujemy wzrost temperatury oraz przekrwienia danej okolicy.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie termo.jpg

Skoro wiemy już jak działa akupunktura dystalna, czas by określić w jakich sytuacjach jest najbardziej skuteczna. I tutaj wymieniać można by bardzo długo, gdyż zarówno w stanach ostrych jak i przewlekłych metoda ta znajduje swoje niebywałe zastosowanie.

Najczęstsze z nich to bóle:

• głowy różnego pochodzenia
  •  odcinkowe kręgosłupa
  •  kończyn
  •  fantomowe
  •  polineuropatyczne
  •  po oparzeniowe

Szczególną jednak przydatność znajduje ona w stanach urazowych gdzie praca stricte z uszkodzoną strukturą okazuje się dla pacjenta niekomfortowa z powodu znacznego bólu.

Warto również wspomnieć o zaletach akupunktury Tana w bólu wywołanym problemami internistycznymi.

To już wszystko na dziś a do tematu na pewno jeszcze wrócimy .

Pozdrawiamy,
Zespół FIZJOJESZKA

Autor artykułu :  Jarosław Bures 🙂

Zródło: https://www.researchgate.net/publication/315760064_Straightforwardness_Universality_and_Effectiveness_of_the_Balance_Method_of_I_Ching_Acupuncture

Źródło rysunek:

Witajcie kochani :)

W czwartek odbyło się oficjalne otwarcie FIZJOJESZKA;) DZIĘKUJE wszystkim za wsparcie i tak wspaniały czas – relacja z wydarzenia już niedługo
A tymczasem szkole się na pierwszym zjeździe absolwentów Projektu Masaż. Tematy warsztów jak najbardziej dotyczące wielu często spotykanych problemów i dolegliwości.
Wszystko po to aby szybciej i efektywniej Wam pomagać !;)
Pozdrawiam z Katowic;)
Ania